Livet i vann, rødlista og kanopadling (7. trinn)

Oppmøte på bussholdeplassen til Bogstad gård. Buss nr. 41 fra Røa. Ta med god matpakke, drikke og passende klær og sko/støvler til en hel dag utendørs. Sjekk værmeldingen.

Kort skissert ser dagen slik ut:

• Dere møter opp på busstoppet til Bogstad gård og blir møtt av en lærer fra Markaskolen.
  • Vi forteller om dagens læringsmål og informerer om hvordan dagen organiseres.
  • Elevene finner smådyr i vannet og lærer hva noen av smådyrene heter og hvordan man kan se forskjell på edderkopper, innsekter og krepsdyr. Vi snakker om rødlista og biologisk mangfold.
  • Lunsj med medbrakt mat og drikke.
  • Elevene triller kanoene ca 1,5 km langs vei og sjøsetter dem. Vi padler en tur så langt vi rekker over Bogstadvannet og oppover Sørkedalselva - også kjent som Overfloden.
  • Før hjemreise vasker vi kanoene, gjennomgår læringsmålene og oppsummerer dagen.

Undervisningsopplegget er basert på følgende kompetansemål:

Naturfag

• Beskrive kjennetegn til et utvalg av plante-, sopp- og dyrearter og fortelle hvordan disse er ordnet systematisk

Kroppsøving

• Planlegge og gjennomføre friluftsaktiviteter og praktisere trygg ferdsel under varierte værforhold.
  • Ferdast ved og på vatn og gjere greie for farane (etter 4. årstrinn).