Vær og observasjon (4. - 5. trinn)

Kort skissert ser dagen slik ut:

• Klassen blir tatt imot av en lærer fra Markaskolen og vi gjennomgår dagens læringsmål og forteller planen for dagen.
  • Elevene fordeler utstyret vi skal ha med i sine egne sekker.
  • I løpet av dagen lager elevene sin værmelding og vi snakker om været. (Dette gjør vi enten før eller etter turen *)
  • Vi går i samlet flokk til en leirplass (ca 2 km), og underveis får elevene oppgaver knyttet til observasjon.
  • Før lunsj har vi et kurs i kniv og øksbruk, før elevene lager bål i grupper på 5-6 elever.
  • Vi lager varm toddy på bålet så alle elevene må ha med en egen kopp. Lunsj med medbragt matpakke.
  • Vi går tilbake til Markaskolen.
  • Vi oppsummerer dagen og gruppen tar bussen hjem.

*Vi tar en avgjørelse på morgenen i forhold til temeratur, vær, klær og sko om vi starter dagen med tur, eller en kort undervisningsøkt om vær. Vi har fokus på at elevene skal ha en bra dag i skogen, uansett vær og tidligere erfaringer.

På forhånd kan det være moro for dere å lese intervjuet med en meteorolog. Trine Lise Gjesdal har skrevet dette intervjuet for Nysgjerrigper 1/2017. Se link.

Undervisningsopplegget er basert på følgende kompetansemål:

Naturfag:

• Bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner på ulike måter
  • Bruke enkle måleinstrumenter til undersøkelser
  • Beskrive egne observasjoner av vær og skyer og måle temperatur og nedbør.
  • Gjennomføre forsøk som viser at stoffer endrer karakter når de blir utsatt for ulike påvirkning.

Kroppsøving:

• Bruke grunnleggjande rørsler i variert miljø og tilrettelagde aktivitetar
  • Bruke enkle hjelpemiddel og bruksreiskapar for opphald i naturen
  • Vise evne til samhandling i ulike aktivitetar

Matematikk:

• Gjere overslag over og måle lengd, (areal), volum, (masse), temperatur,(tid og vinklar)