Skolens historie

Helt fra oppstarten i august 2010 har Markaskolen tatt med elever i Oslo på ulike turer i Sørkedalen.

Markaskolen har iverksatt nye undervisningsopplegg etterhvert som behov og ideer har kommet opp, og i listen til høyre kan dere se alle oppleggene vi tilbyr eller har tilbudt. Merk at endringer fra dette forekommer. For aktuelle undervisningstilbud, se rullgardin over. For påmelding bruk denne siden: Påmelding

Allerede sommeren 2011, altså den første sommeren, leverte vi et kurs for Sommerskolen i Oslo. Dette har Markaskolen fortsatt med alle årene, med stadig større tilbud.

Høsten 2014 fikk vi et klassesett med sykler fra Sykkelprosjektet i Oslo. Så nå har vi mulighet til å ta med elever også på sykkeltur. Det har vært en stor sukess, og elevene elsker å være på sykkeltur. VI benytter selvsagt også anledningen til å lære mer om fart, avstand og tid. Samtidig fletter vi inn annet relevant innenfor realfag og friluftsliv. Allemannsretten er tema i lunsjen .

Helt fra oppstarten har vi hatt med elever på gåturer med kart og kompass, eller kanoturer der vi også lærer mer om livet i vann. Vi har også opplegg der klimautfordringer, vannets egenskaper og faseoverganger står i sentrum.

Helt fra oppstarten i 2010 har vi hatt et tett og godt samarbeid med Bogstad Besøksgård.

Våren 2015 tok vi imot elever fra videregående skole til et større feltarbeid, og dette ble utviklet videre og gjennomført også høsten 2015.

Høsten 2015 feiret Markaskolen 5 år, med jubilemumstur i kano nedover Sørkedalselva. Stor stas og god stemning.

Våren 2016  feiret vi at tjuetusen elever (20 000) har besøkt Markaskolen!

Våren 2019 innledet Markaskolen et samarbeid med Kunst i Skolen. Ungdomskoler får da tilbud om et opplegg som kombinerer fotografering med tur i Marka. Tilbudet blir videreført våren 2020.

Våren 2020 fikk vi midler fra Bymiljøetaten til å starte et prosjekt med vintersykling. Covid-19, rødt nivå og hjemmeskole gjorde dette vanskelig å gjennomføre vinteren 2020/2021. Vinteren 2021/2022 var vi klare til å ta med påmeldte klasser og elever fra hele osloskolen på en unik opplevelse med sykling på vinterføre.

Ved årsskiftet 2021/2022 har vi passert 40 000 elever som har besøkt Markaskolen.

Velkommen til Markaskolen og god tur!